ISSN:
0044-264X
Keywords:
Key words Biotin – chronic renal failure – hemodialysis – Biotin supplementation – Biotin concentration in plasma and urine
;
Schlüsselwörter Biotin – chronische Niereninsuffizienz – Hämodialyse – Biotinsubstitution – Biotinkonzentration im Plasma und im Urin
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Agriculture, Forestry, Horticulture, Fishery, Domestic Science, Nutrition
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Bei 23 Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz (CRF), 23 Dialysepatienten (DP), 22 Patienten nach Nierentransplantation (RT) und 40 Normalpersonen (NP) wurden die Biotin-Plasmaspiegel und die renale Ausscheidung über 24 Stunden gemessen und in Beziehung zur täglichen Biotinaufnahme mit der Nahrung gesetzt. Unsupplementierte DP zeigten niedrigere tägliche Biotinaufnahmen, als Patienten mit CRF, nach RT und als NP. Von der täglichen Biotinaufnahme schieden DP nur 1,6%–6,3% im Vergleich zu 39,7% bei den NP, 27,6% bei Patienten mit CRF und 24,3% bei RT mit dem Urin aus. Biotinsupplementierte DP wiesen 6fach und DP ohne zusätzliche Biotinzufuhr 4fach erhöhte Biotin-Plasmakonzentrationen gegenüber den NP auf. Während der Hämodialyse fiel die Biotin-Plasmakonzentration unter Biotinsubstitution um 30% und ohne Biotinsubstitution um 33% ab, alle Probanden erreichten nach 44 Stunden wieder die Ausgangsbiotinkonzentration. Männliche DP zeigten unabhängig von der Höhe der Supplementierung (30 μg oder 300 μg Biotin) vor der HD höhere Biotinkonzentrationen im Plasma. Zwischen der Biotinkonzentration und der renalen Grunderkrankung, dem Serumkreatinin sowie der Dauer, Frequenz der Dialysebehandlung, den verwendeten Dialysatoren (low-, high flux) und der Blutflußrate (QB 180–260 vs 270–280 vs 300 ml/min) während der HD ließ sich kein Zusammenhang darstellen. Ebenso hatte das Alter der Patienten, der BMI und Nikotinabusus sowie die Alkoholaufnahme keinen Einfluß auf die Höhe der Biotin-Plasmakonzentration. Aus diesen Ergebnissen ist zu schlußfolgern, daß eine regelmäßige Biotinsubstitution bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz nicht notwendig ist.
Notes:
Summary In 23 patients with chronic renal failure (CRF), 23 patients on chronic intermittent hemodialysis treatment (DP), 22 patients after renal transplantation (RT) and 40 normal persons (NP), Biotin plasma levels and the urinary excretion were analysed and compared to the dietary Biotin intake. Unsupplemented DP had lower intake of Biotin than the CRF, RT, NP and DP with supplementation. DP excreted only 1.6–6.3% of the daily intake as compared to 39.7% in NP, 27.6% in CRF and 24.3% in RT. In unsupplemented DP patients, Biotin plasma levels were elevated by 4 times and in supplemented patients by 6 times compared to NP. During hemodialysis treatment, the Biotin plasma level dropped by about 30% in DP with and by 33% in DP without vitamine supplementation. However, after 44 hours, the initial concentration was reached again in those receiving vitamine supplementation (99% of basal level) and in DP without substitution (97% of basal level). Only in male DP significantly higher Biotin plasma levels before HD were detected irrespective of the supplementation dose as compared to female patients (30 μg and 300 μg Biotin after each dialysis session). Biotin plasma concentration did not vary with respect to the underlying renal disease, the serum creatinine concentration and the length and frequency of dialysis treatment, including the type of dialyzer (low- vs high flux) used and the blood flow rate (QB 180–260 vs 270–280 vs 300 ml/min). There were no major effects of the age of the patients (〈60 years vs 〉60 years), the BMI, nicotine abuse, or alcohol intake on Biotin blood concentration. Our results showed normal Biotin plasma levels which reflect a normal functional status and exclude a functional deficit, therefore there is no reason for a regular Biotin supplementation in patients with chronic renal failure.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s003940050038
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