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  • 04. Solid Earth::04.06. Seismology::04.06.03. Earthquake source and dynamics
  • 05. General::05.02. Data dissemination::05.02.03. Volcanic eruptions
  • Geodesy
  • Modelling
  • Springer  (5)
  • 2005-2009
  • 1975-1979  (5)
  • 1950-1954
  • 1977  (5)
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  • 2005-2009
  • 1975-1979  (5)
  • 1950-1954
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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Medical & biological engineering & computing 15 (1977), S. 11-17 
    ISSN: 1741-0444
    Keywords: Haemodynamics ; Modelling ; Pulsatile flow
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Abstract The displacement relationships describing the deformation of an elastic vessel under excess internal pressure which are derived from different theories of elasticity are compared. The main result of the comparison is that theories which take account of the thickness of the wall of the vessel produce a significantly better representation than those theories which treat the wall as a membrane. The classical and statistical theories of thick-walled tubes result in complicated pressure-radius relationships. It is shown that there is little difference between the results of the more exact theories and those for a thin membrane corrected by means of a simple thickness factor. A review of the different theories is necessary to decide which pressure-displacement relationship to apply as an approximation for the elastic properties of arteries. An indication is given of the manner in which the relationship is used in numerical computations. In Part 2 the experimental determination of the pressure-radius relationship for a rubber tube is described. The results are in agreement with the conclusions of the comparison of theoretical treatments in Part 1.
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  • 2
    ISSN: 1741-0444
    Keywords: Haemodialysis ; Modelling
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Sommaire On a entrepris un traitement de dialyse sur malade afin d’étudier les phénomènes dynamiques de concentration des déchets (urée et créatinine) et de pression f.s.c. sur un malade rénal au cours du cycle complet des périodes de pré-dialyse, dialyse et post-dialyse. Les concentrations pour les variables du traitement de dialyse sont prédites par le modèle à cinq compartiments de Dedrick et Bischoff, elles comprennent la fréquence et la durée du traitement, la vitesse de formation d’urée chez le malade et la vitesse d’élimination de l’urée par l’appareil de dialyse. Les résultats montrent que la pression f.s.c. baisse au cours de la période de pré-dialyse, augmente rapidement en début de traitement puis se rapproche (sans cependant la dépasser) petit à petit de la valeur normale. L’analyse démontre ainsi qu’une augmentation significative de la pression f.s.c. au cours de l’hémodialyse rapide n’est pas dûe aux changements de concentration de l’urée du cerveau étant mis en valeur par les études de pathophysiologie du syndrome de déséquilibre de dialyse de Arieff et Massry. Si l’augmentation importante et brusque de la pression f.s.c. (immédiatement après le début du traitement) n’est pas désirable, on recommande de commencer la dialyse au point de la vitesse minimale d’élimination de l’urée. Plus tard une hausse lente de la vitesse d’élimination peut s’entreprendre et la fréquence du traitement peut être augmentée afin de limiter la durée des séances d’un traitément.
    Abstract: Zusammenfassung Die Dialysebehandlung von Patienten wurde analysiert, um die Dynamik von metabolischen Abfallstoffkonzentrationen (Harnstoff und Kreatinin) und den CSF-Druck eines Patienten im Laufe des gesamten Zyklus von Vordialyse, Dialyse und der Zeitspanne nach Dialyse zu untersuchen. Die Konzentrationen werden durch das fünfteilige Modell von Dedrick und Bischoff hinsichtlich der Veränderlichen der Dialysebehandlung vorausgesagt, wie Häufigkeit der Benutzung und Behandlungszeit, die Harnstofferzeugungsrate des Patienten und Harnstoff-klärungsrate des Dialysegerätes. Die Ergebnisse deuten an, daß der CSF-Druck in der Zeit vor Dialyse abnimmt, am Anfang der Behandlung stark zunimmt und dann seinen Normalwert allmählich wieder erreicht (aber nicht übersteigt). Die Analyse zeigt daher, daß der signifikante Anstieg des CSF-Drucks bei schneller Hämodialyse nicht durch Änderungen der Harnstoffkonzentrationen im Gehirn verursacht wird, was durch die pathophysiologischen Untersuchungen des Dialyse-Labilität-Syndromsvon, Arieff und Massry bestätigt wird. Wen der große plötzliche Ansteig des CSF-Drucks (unmittelbar nach Anfang der Behandlung) nicht gewünscht wird, wird empfohlen, die Dialyse dann einzuleiten, wenn die niedrigste Harnstoffklärungsrate gegeben ist. Später könnte eine allmähliche Erhöhung der Klärungsrate vorgesehen werden, und die Häufigkeit der Behandlung kann gesteigert werden, um die Dauer einer Behandlung zu kürzen.
    Notes: Abstract A patient-dialysis treatment analysis has been performed, to study the dynamics of metabolic waster concentrations (urea and creatinine) and c.f.s. pressure in a renal patient during the entire cycle of pre-dialysis, dialysis and post-dialysis periods. The concentrations have predicted by the five compartment model of Dedrick and Bischoff, for the dialysis treatment variables, such as frequency of use and treatment time, urea generation rate of the patient and urea clearance rate of the dialyser. The results indicate that the c.f.s. pressure decreases during the pre-dialysis period, increases abruptly at the beginning of the treatment and then approaches (but does not overshoot) its normal value gradually. The analysis thereby shows that the significant rise in c.f.s. pressure in the rapid haemodialysis is not due to changes in the urea concentrations in the brain, which is validated by the pathophysiology studies of dialysis disequilibrium syndrome by Arieff and Massry. If the large abrupt rise in c.f.s. pressure (immediately following the start of treatment) is not desirable, it is recommended that the dialysis be started at the lowest urea clearance rate. Later a gradual increase in the clearance rate may be provided and the treatment frequency can be increased, in order to limit the duration of a treatment session.
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  • 3
    ISSN: 1741-0444
    Keywords: Haemodynamics ; Modelling ; Hypertension
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Sommaire Les malades souffrant d'un insuffisance rénale terminale présentent souvent une hypertension liée au mécanisme eau/sodium. Cette étude utilise un modèle mathématique pour établir les relations éventuelles entre les valeurs des volumes d'eau et autres variables hémodynamiques et le comportement du système régulateur de la pression sanguine.
    Abstract: Zusammenfassung Patienten mit Nierenversagen im Endstadium zeigen oft eine wasser/natriumabhängige Hypertension. Diese Studie bedient sich eines mathematischen Modells, um ein etwa bestehendes Verhältnis zwischen den Werten der Wasservolumen und anderer hämodynamischen Veränderlichen und dem Verhalten des Blutdruckregelsystems festzustellen.
    Notes: Abstract Patients with end-stage renal failure often exhibit a water-sodium dependent hypertension. This study employed a mathematical model to establish possible relationships between water volume and other haemodynamic variables and the behaviour of the blood-pressure regulating system.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Medical & biological engineering & computing 15 (1977), S. 611-617 
    ISSN: 1741-0444
    Keywords: Haemodynamics ; Modelling ; Pulsatile flow
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Sommaire Est décrit un modèle mathématique pouvant être utilisé pour calculer la circulation sanguine dans une artère normale à partir de pressions mesurées en deux points différents. Les équations établissant le mouvement d'un fluide dans un tube élastique sont simplifiées mais suffisamment réalistes pour pouvoir être appliquées à la circulation artérielle. On choisit une solution numérique pour les équations dont la moyenne a été établie pour chaque section du tube; ces équations sont résolues par la méthode des différences finies. On choisit un terme de substitution pour la constante de frottement qui ne peut pas être exprimée avec exactitude par ces équations différentielles partielles non linéaires. On démontre combien les résultats sont sensibles aux changements de la constante de frottement. On présente une méthode qui établit le frottement sur les parois grace à une approximation linéaire mais qui, dans le cadre des limites imposées, utilise néanmoins une valeur correcte en amplitude comme en phase. Les effects longeur-entrée sont corrigés. Les propriétés des parois sont représentées par un rapport pression/rayon élaboré à partir d'un précédent ouvrage écrit par les auteurs (Taylor etGerrard, 1976). L'utilisation du modèle est illustrée par l'emploi de données expérimentales citées parStreeter et al. (1963). La solution est parfaitement conforme aux résultats expérimentaux.
    Abstract: Zusammenfassung Ein amthematisches Modell wird beschrieben, mit dessen Hilfe man den Blutdurchflug in einer normalen Arterie aus dem an zwei verschiedenen Punkten gemessenen Druck berechnen kann. Die Gleichungen der Flüssigkeitsbewegung in einem elastischen Schlausch sind zwar vereinfacht, aber ausreichend der Wirklichkeit entsprechend, um auf die Arterien angewendet werden zu können. Man entscheidet für eine numerische Lösung der Gleichungen im Durchschnitt der Schlauchabschnitte, und die Gleichungen werden durch die Methode der endlichen Differenzen gelöst. Der Reibungsausdruck, der in diesen nicht-linearen partiellen Differenzial-gleichungen nicht genau bestimmt werden kann, wird substituiert. Die Sensitivität der Ergebnisse gegenüber Änderungen des Reibungsausdruckes wird aufgezeigt. Eine Methode wird vorgeführt, die die Hautreibung auf einem Linearnäherungswert begründet; innerhalb dieser Grenzen verwendet sie, was Größe Phase betrifft, einenrichtigen Wert. Für Eintrittslängeneffekte wird eine Eerichtigung vorgenommen. Die Eigenschaften der Arterienwand werden durch ein Druck/Radiusverhältnis dargestellt, das in früheren Artikeln von den Verfassern entwickelt wurde (Taylor undGerrard 1976). Die Verwen, dung dieses Modells wird anhand von Versuchsdaten, die vonStreeter u.a. (1963) angeführt wurden, dargelegt. Die Losung laßt sich vorteilhaft mit Versuchsergebnissen vergleichen.
    Notes: Abstract A mathematical model is described which can be used to calculate blood flow in a normal artery from pressures measured at two separated points. The equations of motion of fluid in an elastic tube are simplified but sufficient realism is retained for the application to arterial flow. A numerical solution to the equations averaged over each section of the tube is chosen and these equations are solved by the method of finite differences. A substitution is made for the frictional term which cannot be expressed exactly in these nonlinear partial differential equations. The sensitivity of the results to changes in the friction term is demonstrated. A method is presented which bases the skin friction on a linear approximation, but within this limitation uses a value which is correct in magnitude and phase. A correction is made for entrace-length effects. The wall properties are represented by a pressure-radius relationship developed from previous work by the authors (Taylor and Gerrard, 1976). The use of the model is illustrated by using experimental data quoted by Streeteret al. (1963). The solution compares favourably with the experimental results.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Medical & biological engineering & computing 15 (1977), S. 564-572 
    ISSN: 1741-0444
    Keywords: Eye ; Modelling
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Sommaire Un modèle mathématique a été réalisé pour déterminer automatiquement l'emplacement d'un type de ruptures rétiniennes détachées. Il s'agit d'un oeil schématique complet tenant compte du rayon et du centre de courbure ainsi que de l'indice de réfraction. Le contrôle par ordinateur permet au chirurgien de corriger le site apparent lors du placement d'un implant dans une opération d' agrafage sur la schlérotique. La longueur de l'acc de retombée sur la chroïde, mesurée sur la surface postérieure de la schlérotique en commençant à partir du prolongement de l'axe de vision jusqu'à la rupture rétinienne, et la somme de deux déplacements: un uniquement dû à la géométrie, l'autre à la relaxation de la rétine. Le déplacement géométrique est l'élément essentiel, car la distance maximale de la partie détachée est considérée comme faible comparée à la distance radiale depuis le centre du globe oculaire. La traction de l'humeur vitrée affectant la relaxation rétinienne est remplacée par une traction globale correspondant à une distance chordale observée entre des points extrêmes et la distance du détachement. La rétine est supposée élastiquement homogène et isotrope et est soumise à une traction normale uniforme de sa surface vers l'intérieur. Les déplacements sont prédits à l'aide d'une théorie non linéaire pout les forts déplacements de membrane. Les résultats d'ordinateur représentatif sont donnés pour le méridien vertical.
    Abstract: Zusammenfassung Es wurde ein mathematisches Modell zur automatischen Lokalisierung einer Klasse abgelöster Netzhautrisse konstruiert. Es schließt ein komplettes schematisches Auge mit Krümmungshalbmesser, Krümmungsmittelpunkt und Brechungsindex ein. Die Computer-Steuerung liefert dem Chirurgen Korrekturen von dem augenscheinlichen Sitz für die Anbringung eines Transplantats in einem skleralen Knickverfahren. Die Bogenlänge der Wiederabsetzung auf die Gefäßhaut, gemessen auf der hinteren Fläche der Sklera und beginning von der Verlängerung der Sichtlinie zum Netzhautriß, ist die Summe von zwei Verlagerungen: eine ausschließlich infolge der Geometrie, die andere infolge der Netzhauterholung. Der geometrische Beitrag ist am wichtigsten, weil der Maximalabstant der Ablösung in Vergleich mit dem Radialabstand von der Mitte des Augapfels als gering angenommen wird. Ein hyalines Ziehen, das die Netzhauterholung beeinträchtigt, wird durch eine geschätzte Gesamtstreckung ersetzt, wodurch ein beobachteter chordaler Abstant zwischen Extremalpunkten und Abstand der Ablösung befriedigt wird. Die Netzhaut wird als elastisch homogen und isotrop und einer gleichförmigen, normalen Oberflächenziehung nach innen ausgesetzt angenommen. Verlagerungen werden mittels einer nichtlinearen Theorie für große Verlagerungen von Membranen vorhergesagt. Für den vertikalen Meridian werden repräsentative Computer-Ergebnisse vermittelt.
    Notes: Abstract A mathematical model has been constructed for determining automatically the localisation of a class of detached retinal breaks. It includes a complete schematic eye in terms of the radius of curvature, centre of curvature and index of refraction. Computer control provides the surgeon with corrections from the apparent site for placement of an implant in a scleral buckling procedure. The arc length of settling back onto the choroid, measured on the posterior surface of the sclera and starting from the extension of the line of sight to the retinal tear, is the sum of two displacements, one solely due to geometry, the other to retinal relaxation. The geometric contribution is paramount because the maximum distance of detachment is taken to be small compared with the radial distance from the centre of the globe. Vitreous traction affecting retinal relaxation is replaced by an estimated overall stretch, satisfying an observed chordal distance between extremal points and distance of the detachment. The retina is assumed elastically homogeneous and isotropic and subject to a uniform normal surface traction directed inward. Displacements are predicted by means of a nonlinear theory for large displacements of membranes. Representative computer results are given for the vertical meridian.
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